SZKOŁA Z POZYTYWNĄ UWAGĄ

Czy w Twojej szkole listopad jest już miesiącem chwalenia? Jeżeli nie, to pora to zmienić. Jest z nami już 900 szkół. To szkoły, gdzie nauczyciele zdecydowali, że warto pokazać uczniom, że ich widzą i doceniają nie tylko za szóstki i wzorowe zachowanie. To szkoły, gdzie pomaga się odkrywać mocne strony i talenty. 

Zaczynamy od listopada i pochwał w e-dzienniczku, ale w Pozytywnej Uwadze chodzi o coś znacznie ważniejszego – relacje. Jesteśmy ludźmi i dobre relacje napędzają nas do budowania, tworzenia, zdobywania. To, jak będzie wyglądała nasza przyszła  praca, związek i życie w dużym stopniu kształtuje także szkoła. To nierzadko nauczyciel podaje pomocną dłoń, gdy inni stracili w nas wiarę. To nauczycielka motywuje, gdy widzi błysk zainteresowania w oku. Wspierając uczniów szkoła towarzyszy ich rodzinom w najlepszych  i najgorszych momentach, bo dobro uczniów to wspólna sprawa – uczniów, nauczycieli i rodziców. 

Jest wiele takich szkół – dużo więcej niż te 900, które już dołączyły do Pozytywnej Uwagi. Szkół, gdzie widzi się uczniów, rozmawia się z nimi, docenia, gdzie relacje są ważniejsze niż wyniki testów. 

Marzymy, by pozytywnej relacje stały się normą w polskiej szkole. Oczywistością. Codziennością. By z wielu splątanych nici utkać dywan, który będzie zawsze pod nami nogami i przestaniemy go zauważać. Zaczynamy od listopada, od może pierwszej w twojej karierze pozytywnej uwagi, bo od czegoś trzeba zacząć, a po czterech edycjach już wiemy, że to my dorośli mamy wielki problem z docenianiem. Nie umiemy chwalić nie tylko naszych dzieci, ale i swoich partnerów, współpracowników. Kultura niedoceniania rozprzestrzenia się na wszystkie nasze relacje. 

Ofiarami jesteśmy my wszyscy, bo warto doceniać także z egoistycznego powodu – dla siebie. - Docenianie innych robi dobrze i nam samym. Bycie dobrym dla innych pomaga ci być lepszym człowiekiem. A wszyscy lubimy być dobrymi ludźmi. - mówi nam Iwona Grochowska, psycholog, trener biznesu, autorka programu dla liderów „Akademia Doceniania”. - Popatrz uważnie na drugiego człowieka. Tak po ludzku. Popatrz na swojego ucznia, pracownika, swoje dziecko i zastanów się co możesz zrobić, by dodać mu skrzydeł. 

Znowu ogłaszamy listopad miesiącem chwalenia. Nauczycielu pochwal swojego ucznia, rodzicu pochwal dziecko czy nauczyciela. Na co dzień nie mamy problemu ze zwracaniem uwagi dzieciakom, co robią źle. Dlaczego wstydzimy się więc chwalenia?

Nauczycielu, po pomoce, wskazówki i inspiracje zajrzyj na naszą stronę – www.pozytywnauwaga.pl - gdzie publikujemy gotowe scenariusze lekcji, dzienniki PU czy pomysły na pozytywną uwagę w klasie. Prosiliście o coś pozytywnego na koniec roku - w tym roku przygotowaliśmy dla Was Kreator Świadectw Pozytywnej Uwagi, za pomocą którego będziecie mogli przygotować świadectwo mocnych cech ucznia. Pomoże, gdy pod koniec roku będziecie czuć niesmak dając dzieciakom tylko tradycyjne świadectwo z ocenami. Kolorowe, spersonalizowane Świadectwo Pozytywnej Uwagi będzie dowodem, że widzisz ucznia, nie tylko go uczysz. Doceniasz jego talenty i cieszysz się, że możesz mu je pomóc odkrywać. 

Rodzicu, Ty też możesz dołączyć do Pozytywnej Uwagi! Sprawdź czy szkoła Twojego dziecka jest już w PU (lista szkół tutaj ->) i pochwal nauczycieli, którzy fajnie doceniają Twoje dziecko. Opisz nam co się fajnego zdarzyło i jak dodało to skrzydeł Twojemu dziecku. A może nawet i Tobie?

Jeżeli szkoły nie ma jeszcze w PU, zgłoś taką potrzebę nauczycielom i dyrekcji. Udział w projekcie jest darmowy, a o tym w jakim zakresie zostanie przeprowadzony, decyduje szkoła (więcej informacji w zakładce „Zgłoś szkołę” na pozytywnauwaga.pl)

Dorośli, tylko my możemy przerwać tę wszechobecną i frustrującą dla wszystkich kulturę niedoceniania. Szkoła to idealne miejsce, by zacząć tę misję. I tak, będzie trudno, bo nie umiemy. Pierwszoklasistów w jednym z warszawskich liceów w tym roku przywitał plakat „Kompromitacja jest nieunikniona”. Hasło ma pokazać, że błędów nie popełnia tylko ten, kto nie próbuje, milczy zamiast wziąć głos w dyskusji. Zatem Drodzy Nauczyciele, Rodzice, Uczniowie, chwalmy i kompromitujmy się, aż się uda.

Ważne rozmowy na temat doceniania

Jak chwalić bez obciachu - rozmowa z Iwoną Grochowską, psychologiem, trenerem biznesu, autorką programu dla liderów „Akademia Doceniania”, CEO i współzałożycielką Nais, aplikacji do doceniania i nagradzania pracowników.

Kiedy dziecko dojrzewa do pochwały i kiedy pochwały nie mają sensu – rozmowa z Pawłem Droździakiem, psychoterapeutą, trenerem grupowym i mediatorem rodzinnym.

Chwalę za błędy - rozmowa z Barbarą Matusiak, nauczycielką języka polskiego z XV Liceum Ogólnokształcącego  w Łodzi. 

Ratuj dziecko przed wyścigiem szczurów - rozmowa z Tomaszem Tokarzem, nauczycielem historii i zajęć komputerowych w szkołach alternatywnych.
 

SZKOŁA Z POZYTYWNĄ UWAGĄ IV EDYCJA